Seat Altea Copa Reference 1.6 TDI CR
Skoro za projektem stał Walter de’Silva, Altea musiała się udać. Stylistyka tego auta łączy według mnie dwa światy – stary i nowy. Przetłoczenie na boku przypomina mi płynną linię nadkoli samochodów z lat 30. Do tego charakterne spojrzenie przednich świateł, gładko poprowadzone linie, które wynikają z siebie nawzajem – wszystko stanowi spójną całość. Kto by pomyślał, że w tak eleganckim, a zarazem dynamicznym opakowaniu można zamknąć rodzinne auto?
Mój egzemplarz testowy został wyposażony w pakiet Copa Reference. Oprócz zmian we wnętrzu, o których później, na zewnątrz w ramach tego zestawu dodatków pojawiają się 16-calowe felgi i nieduża naklejka COPA na przednich drzwiach. Z tyłu zaskoczyła mnie ogromna końcówka układu wydechowego. Nie jestem do końca przekonany, czy schludny projekt de’Silvy potrzebuje tego ostatniego dodatku.
Seat Altea Copa Reference 1.6 TDI CR
Gdy zajmie się miejsce za kierownicą, to hiszpańskie auto nie sprawia zawodu. Fotele są bardzo wygodne, a dzięki pakietowi Copa Reference również ładne – przez środek biegnie kilka kolorowych szwów. Pozycja za kierownicą jest wygodna – typowa dla tego segmentu aut. Zegary z prostym, ale czytelnym, białym podświetleniem, osadzone w trzech tubach, powinny spodobać się każdemu.
Po konsoli środkowej łatwo poznać, że mamy do czynienia z autem, które jest na rynku od kilku lat. Nie sugeruję, że jest ona przestarzała, ale po prostu nie ma tego polotu, który cechuje wielu obecnych konkurentów. Dla wielu osób może to być zaleta – konsola jest prosta i czytelna, a o tym gdzieś we współczesnej pogoni za fantazyjnymi kształtami zwyczajnie się zapomina.
Seat Altea Copa Reference 1.6 TDI CR
Również tylna kanapa została przyprawiona szczyptą szaleństwa. Podobnie jak na przednich fotelach razem z pakietem Copa Reference z tyłu zagościły ozdobne szwy. Pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Kanapa jest dość komfortowa nie tylko ze względu na przyzwoitą ilość przestrzeni na nogi, ale również dzięki stosunkowo dużej szerokości. Podczas długich podróży trzy dorosłe osoby nie będą sobie zanadto przeszkadzać.
W skład pakietu Copa wchodzą również: regulacja wysunięcia odcinka lędźwiowego oraz wysokości fotela kierowcy i pasażera, gniazdo USB, automatyczna klimatyzacja, przednie światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów oraz wielofunkcyjna kierownica.
Cena podstawowej odmiany Altei, Reference, wynosi 68 276 zł. Za tę samą wersję silnikową, ale z pakietem Copa Reference trzeba zapłacić 71 230 zł. Moim zdaniem ten zestaw dodatków za takie pieniądze to okazja, z której trzeba skorzystać.
Seat Altea Copa Reference 1.6 TDI CR
Rodzinny Seat prowadzi się pewnie i pozwala stosunkowo dynamicznie pokonywać zakręty. Przesadą jest jednak przypisywanie mu wyczynowych właściwości trakcyjnych. Altea jeździ dobrze – na tyle twardo, by nie sprawiała wrażenia galaretki na kołach, ale jednocześnie komfortowo. Nic dodać, nic ująć.
Najmniej temperamentu z tej hiszpańskiej mieszanki ma… niemiecki silnik 1,6 TDI. 105 KM pozwala na spokojną jazdę i osiągnięcie autostradowych prędkości, ale nic ponad to. Widać to z resztą po czasie potrzebnym na przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 12,2 s. Montaż tak zwyczajnego w swojej charakterystyce silnika w samochodzie, którego producent chciałby kreować się na markę dynamiczną, jest dość dziwnym zabiegiem.
Seat Altea Copa Reference 1.6 TDI CR
Seat Altea to dobry samochód bez kompleksów. Nie potrzebuje wielkiej końcówki układu wydechowego ani podkreślania w reklamach dynamicznego charakteru. Altea doskonale broni się sama i nikomu, kto zdecyduje się na jej zakup, nie sprawi zawodu.
- Znakomita stylistyka nadwozia
- Wygodne i przestronne wnętrze
- Stosunek cena/zawartość pakietu Copa Reference
- Właściwości jezdne
- Silnik niepasujący do charakteru auta
Testowany egzemplarz: | Seat Altea 1.6 TDI CR Copa Reference |
Silnik i napęd |
|
Układ i doładowanie: | R4, turbosprężarka |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy |
Ustawienie: | Poprzeczne |
Rozrząd: | DOHC 16V |
Objętość skokowa: | 1598 cm3 |
Stopień sprężania: | 16,5 |
Moc maksymalna: | 105 KM przy 4400 rpm |
Moment maksymalny: | 250 Nm przy 1500-2500 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 65,6 KM/l |
Skrzynia biegów: | 5-biegowa, ręczna |
Typ napędu: | Przedni (FWD) |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane, średnica 288 mm |
Hamulce tylne: | Tarczowe, średnica 253 mm |
Zawieszenie przednie: | Niezależne typu MacPherson |
Zawieszenie tylne: | Oś wielowahaczowa |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany elektroczno-mechanicznie |
Średnica zawracania: | 10,7 m |
Koła, ogumienie przednie: | 205/55 R16 |
Koła, ogumienie tylne: | 205/55 R16 |
Masy i wymiary |
|
Typ nadwozia: | Hatchback |
Liczba drzwi: | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,32 |
Masa własna: | 1455 kg |
Stosunek masy do mocy: | 13,9 kg/KM |
Długość: | 4282 mm |
Szerokość: | 1768 mm |
Wysokość: | 1576 mm |
Rozstaw osi: | 2578 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1535/1511 mm |
Prześwit (przód/tył): | b/d |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l |
Pojemność bagażnika: | 409/340 l |
Specyfikacja użytkowa |
|
Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.): | b/d |
Ładowność maksymalna: | 520 kg |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1500 kg (przyczepa z hamulcem) |
Głębokość brodzenia: | b/d |
Kąt natarcia: | b/d |
Kąt zejścia: | b/d |
Kąt rampowy: | b/d |
Kat przechyłu: | b/d |
Osiągi
|
|
Katalogowo: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 12,2 s |
Prędkość maksymalna: | 183 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,9 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,9 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,8 l/100 km |
Emisja CO2: | 126 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek |
Cena |
|
Testowany egzemplarz: | ok. 75 000 zł |
Model od: | 56 590 zł |
Wersja silnikowa od: | 68 276 zł |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz