sobota, 30 kwietnia 2011

Oleje silnikowe - płynna technologia

Dopiero w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia po raz pierwszy producenci silników zaczęli określać specyfikacje, które spełniać muszą środki smarne w nich stosowane. Od tego czasu trwa wyścig technologiczny, w którym producenci olejów starają się z jednej strony spełnić wymogi najnowocześniejszych jednostek napędowych, a z drugiej  przekonać użytkowników pojazdów do stosowania swoich produktów.

Ponieważ typowe oleje silnikowe z założenia przeznaczone są do typowych silników, coraz częściej zdarza się sytuacja, w której producent auta dopuszcza tylko jeden rodzaj oleju jako właściwy do smarowania nowego rodzaju silnika.  Z punktu widzenia producenta oleju jest to sytuacja korzystna, dlatego nierzadko ponosi spore nakłady na spełnienie wymogów silnika, niemniej użytkownicy pojazdów zawsze wola mieć wybór. Producenci marek takich jak Mobil, LiquiMoly czy Valvoline skupiają się przede wszystkim na produkcji olejów zgodnych z powszechnymi specyfikacjami, opracowywanymi przez wiodących producentów silników, nie określając konkretnego modelu silnika, do którego olej jest przeznaczony.
O tym, jak dobrze olej spełnia swoja rolę w silniku decyduje w praktyce ilość dodatków uszlachetniających. Nawet w pełni syntetyczna baza olejowa, ani tym bardziej baza mineralna, nie posiadają wystarczająco uniwersalnych parametrów pracy, aby maksymalnie chronić silnik pojazdu. W olejach mineralnych ilość syntetycznych dodatków uszlachetniających może sięgnąć nawet 30%. Baza syntetyczna pozwala na stosowanie mniejszej ilości dodatków, głównie przeznaczonych do optymalizacji parametrów oleju pod kątem wydłużenia przebiegu silnika, albo podniesienia jego mocy. O tym, w którą stronę kierować zainteresowanie podczas wyboru oleju decyduje właściciel pojazdu ? innego oleju potrzebuje kierowca dostawczego minivana, a innego właściciel sportowej wyścigówki, uwielbiający szybką jazdę po autostradach bez ograniczeń prędkości.

1 komentarz:

  1. Kluczowa jest oczywiście regularna wymiana. Bardzo trudno zdefiniować sztywne granice interwałów. Wiele zależy od konstrukcji silnika.

    OdpowiedzUsuń