sobota, 30 kwietnia 2011

Jaka chemia samochodowa?

Chemia samochodowa powinna być dostosowana do rodzaju auta. Przykład - środki do polerowania i woskowania lakieru. Ich rodzaj i sposób użycia zależy od tego, jaka jest twardość zastosowanego przez producenta lakieru. 
Różni producenci samochodów stosują różne rodzaje farb, które z kolei różnią się twardością. To sprawia, że chemia samochodowa, której używamy do polerowania i woskowania nadwozia, powinna być dostosowana do właściwości lakieru. W ostatnich latach można też było zauważyć zmianę rodzaju stosowanych lakierów. O ile do niedawna dominowały te bazujące na rozpuszczalnikach, to dziś powszechnie stosowane są farby oparte o wodę.
Może się też zdarzyć, że oryginalnie pomalowane części charakteryzują się większą twardością lakieru niż te, które pomalowano później (na przykład po stłuczce). W takiej sytuacji może być bardzo trudno dobrać odpowiednie środki polerujące.
Warto więc przyjrzeć się temu, co chemia samochodowa ma do zaoferowania i podjąć próbę doboru środka najlepszego do danego modelu samochodu.
Można bazować na danych producenta, jednak te bardzo często nie są kompatybilne z tymi znajdującymi się na opakowaniach wosków czy innych środków do pielęgnacji lakieru. Chemia samochodowa rządzi się własnymi prawami. Dlatego lepiej docierać do informacji o twardości lakieru w inny sposób.
Są kierowcy, którzy bazują po prostu na swoim doświadczeniu, wiedzy i intuicji. Są w stanie określić mniej więcej, jak twardy jest lakier i na oko dobrać odpowiedni specyfik. To jednak wymaga lat pracy i polerowania. Dla tych, którzy nie dysponują czasem liczonym w dekadach są inne sposoby.
Lakieru mogą być podzielone na trzy główne kategorie - na lakiery miękkie, przeciętne i twarde. Miękkich farb używają często producenci japońscy. Po takie lakiery sięgają również Włosi, a w ostatnich latach także Opel. Na takim lakierze łatwo jest skorygować nieduże zarysowania i to bez konieczności wzywania specjalistycznej ekipy. Wystarczy dobry wosk i trochę czasu. Miękkie farby są także podatne na mikrouszkodzenia. Ich cechą jest to, że nie są widoczne na pierwszy rzut oka i że pojawiają się w czasie procesu polerowania. To sprawia, że ich usunięcie może być trudne.
Jak można się przed tym chronić? Pomocna może być odpowiednia chemia samochodowa, a jeszcze bardziej miękkie szmatki, które nie powodują dodatkowych uszkodzeń.
Farby o średnim poziomie twardości należą do najpopularniejszych. Ich warstwa jest zwykle grubsza i wynosi około 90-120 mikronów. To oznacza, że nie trzeba obawiać się ścierania kolejnych warstw lakieru, ponieważ jest ilość jest odpowiednio duża. Także odporność na mikrouszkodzenia jest większa. Polerowanie takiej farby wymaga jednak użycia nieco mocniejszych środków oraz zwiększenia nakładu siły przy wcieraniu wosku.
Farby twarde to domena samochodów niemieckich. W ich przypadku korekta zarysowań jest bardzo trudna i można jej dokonać w zasadzie jedynie w lakierni. Polerowanie takiego samochodu jest znacznie trudniejsze i może wymagać użycia urządzeń mechanicznych. Zalecana chemia samochodowa powinna być wcierana przy pomocy twardszych szmat.
Podział na różne rozdaje lakierów jest przydatny przede wszystkim dla tych, którzy lubią pobawić się przy swoim samochodzie. Dla większości kierowców będzie zbyt nieistotny. Co nie znaczy, że nie ma znaczenia dla jakości lakieru i jego zachowania podczas polerowania.

1 komentarz:

  1. Jeśli chodzi o utrzymanie samochodu w czystości, zawsze robię to z użyciem środków od Polimer24.pl - ich chemia samochodowa jest nie tylko w dobrej cenie, ale i najwyższej jakości - mój samochód zawsze lśni :)

    OdpowiedzUsuń