ACO i FIA w tym roku po raz kolejny zmniejszyły moc silników prototypów klasy LMP1 i nagle się okazało, że wyścigowe diesle Audi
są słabsze niż niektóre wersje Audi Q7 po tuningu. Jednym z przykładów
takich drogowych superdiesli jest odmiana V12 TDI podkręcona przez firmę
Fostla.
O tym, że jest słabiej i wolniej w królewskiej
w prototypach klasie LMP1, więcej napiszę przed tegorocznym wyścigiem 24
Heures du Mans. Na razie tylko wspomnę, że tegoroczne Audi R18 TDI
Ultra jest wyposażone w silnik o mocy, która ledwo przekracza 500 KM. To niewiele więcej, niż miało produkowane do kwietnia tego roku Audi Q7 V12 TDI. Fakt, że wóz wyścigowy jest o lata świetlne szybszy od wielkiego drogowego SUV-a, ale jak to wygląda od strony mocy…
A za sprawą firmy Fostla proporcje zmieniły się na korzyść samochodu drogowego. Teraz V-dwunastka ulicznego auta ma stado koni większe niż zwycięzcy Le Mans.
Fostla to przede wszystkim wytwórca folii do
oklejania karoserii samochodowych i różnych innych maszyn i sprzętów.
Na modelu Q7 Fostla postanowiła zaprezentować swój czarny matowy
produkt. Oblepione Audi wygląda teraz jeszcze potężniej i groźniej. Wizualne przygotowanie samochodu to wydatek 3500 euro.
Samą okleiną Niemcy nie przyciągnęliby tak uwagi
potencjalnych klientów, więc postanowili, że ich pojazd musi być
mocniejszy od fabrycznego wozu. Seryjne Audi Q7 uzbrojono
w 12-cylindrowy silnik o objętości skokowej 6,0 l. Jednostka napędowa
z wtryskiem zasobnikowym jest wspomagana przez dwie turbosprężarki. Normalnie motor ma moc 500 KM przy 3750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1000 Nm w przedziale 1750-3250 obr./min.
Ważący około 2,6 tony kolos dzięki mocnemu
silnikowi i napędowi na wszystkie koła do setki rozpędza się w 5,50 s.
Jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Nie wiadomo, czy Fostla sama dokonała modyfikacji, czy też zleciła ją firmie zewnętrznej. W każdym razie tuner
zmienił centralną jednostkę sterującą motorem na moduł z nowym
oprogramowaniem. Nowy program podniósł między innymi ciśnienie
doładowania, co przełożyło się zarówno na wzrost mocy, jak i momentu
obrotowego. Obecnie wóz ma 600 KM mocy maksymalnej i 1150 Nm momentu.
Jak się te parametry przekładają na osiągi Audi, pozostaje tajemnicą.
Tajemnicą nie jest za to koszt modyfikacji mechanicznej, który wynosi
6000 euro.
Przerobione auto porusza się na kołach z 23-calowymi felgami z nałożonymi na nie oponami 315/25 R 23 na każdym z kół.
Na szczęście nawet 600-konne Audi Q7 V12 nie jest na drodze szybsze niż R8 na torze. Świat w ogóle stanąłby na głowie.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V12, 60o
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5998 cm3
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 600 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 100,03 KM/l (seryjny – 83,36 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 1150 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 420 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
- Koła przednie: 23”
- Koła tylne: 23”
- Opony przednie: 315/25 R 23
- Opony tylne: 315/25 R 23
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2605 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,34 kg/KM (seryjny – 5,21 kg/KM)
- Długość: 5063 mm
- Szerokość: 2000 mm
- Wysokość: 1697 mm
- Rozstaw osi: 3002 mm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz