wtorek, 8 listopada 2011

Ford Focus ST/ST-R - Sport w wymiarze globalnym

Najnowszy Ford Focus ST jest mieszanką różnych smaków. Przy jego projektowaniu pracowali specjaliści z Europy, USA i Azji. Wszystko po to, by model ten podobał się klientowi niezależnie od tego, w którym miejscu kuli ziemskiej akurat znajduje się. Czy globalna filozofia sprawdzi się w tym przypadku Focusa ST?

Ford Focus ST, którego zdjęcia właśnie oglądacie, to zupełnie nowa konstrukcja, która otwiera nowy rozdział w historii tego modelu. Po pierwsze, jak wspominaliśmy na wstępie, auto staje się modelem globalnym. Po drugie do gamy dołącza wersja kombi, a po trzecie pod maską odnajdziemy zupełnie nowy silnik. Wszystko razem ma stworzyć mieszankę, która będzie w stanie poruszyć serca nabywców modelu ST na całym świecie. Czy udało się?
Wygląd wersji ST mogliście poznać już parę miesięcy temu. Prototyp zapowiadający opisywany model można było ujrzeć na kilku światowych wystawach motoryzacyjnych. Sportowy charakter pojazdu podkreślają: pakiet ospojlerowania, nowy grill z wypełnieniem w kształcie plastra miodu, przeprojektowane zderzaki, a także centralnie umieszczony wydech. Do tego dochodzą 18-calowe alufelgi o specjalnym wzorze.
 
We wnętrzu czekają na nas fotele Recaro, nowa kierownica, aluminiowe nakładki na pedały, a także ciemne wykończenia podsufitki i słupków. W Europie model dostępny będzie w trzech wersjach wyposażeniowych - ST1, ST2 oraz ST3. W podstawowej otrzymujemy w standardzie m.in. wspomniane wcześniej, sportowe fotele, system bezkluczykowego uruchamianie auta oraz nową, tylną kanapę ze środkowym podłokietnikiem. Nabywcy będą też mogli zdecydować się na pakiet dynamiczny (Performance Pack), w którego skład wchodzą czarne felgi kontrastujące z czerwonymi zaciskami hamulcowymi.
Pod maską debiutuje nowa jednostka napędowa. 2,5-litrowy motor benzynowy zostaje zastąpiony przez 2-litrową jednostkę EcoBoost. Moc wyjściowa wynosi 250 KM, a maksymalny moment obrotowy 360 Nm. Focus ST zyskał układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS) oraz układem kontroli trakcji (TSC). Zmodyfikowano również ESP, a kierowca będzie mógł wybrać jeden z trzech trybów jego pracy. Ważna informacja: ESP można całkowicie wyłączyć.
W aucie odnajdziemy również system ETVC z funkcją kontroli podsterowności na łuku drogi (CUSC), która w zależności od stopnia podsterowności pojazdu rozdziela moment obrotowy, zapobiegając uślizgowi. Zmodyfikowane amortyzatory oraz sprężyny obniżają auto o 10 mm. Tylne zawieszenie zyskało ulepszone przeguby oraz zupełnie nową konstrukcję stabilizatora poprzecznego. Wersja kombi posiada amortyzatory skośne, które umożliwiają zachowanie maksymalnej pojemności przedziału bagażowego.
We Frankfurcie Ford prezentuje również wyścigową odmianę Focusa ST oznaczoną literką R. Auto jest seryjną odmianą prezentowanego wcześniej prototypu Focus Race Car. Auto powstało według wytycznych obowiązujących w klasie S2000 i będzie sprzedawane również klientom indywidualnym. Jako prawdziwy sportowiec Focus ST-R może pochwalić się przeprojektowanym nadwoziem z pakietem ospojlerowania, a także wnętrzem, z którego pozbyto się wszystkiego, co zbędne, montując w zamian klatkę bezpieczeństwa, kubełkowe fotele itp.
Premiery Focusów ST i ST-R mają miejsce podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Drogowe odmiany trafią do salonów sprzedaży w przyszłym roku. Na razie nie znamy ich cen. O sportową wersję trzeba pytać się indywidualnie w centrali firmy.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz