BMW i3 Concept - Nowy wymiar ekologii
W lutym tego roku prezentowaliśmy Wam zupełnie nową markę w strukturach BMW. Oznaczono ją literką 'i', a grupuje ona w sobie ekologiczne modele niemieckiego koncernu. Poznajcie zapowiedź pierwszego z nich: i3 Concept.
BMW i3 Concept to zapowiedź miejskiego modelu klasy premium, który będzie najbardziej ekologicznym pojazdem niemieckiego producenta. Na razie to prototyp, ale już wiadomo, że z drobnymi zmianami auto zadebiutuje w seryjnej postaci w 2013 r. Przyjrzyjmy mu się bliżej.
Już na etapie projektowania prezentowany prototyp różni się od innych aut. BMW na potrzeby modeli oznaczonych literką 'i' wymyśliła nową, modularną strukturę pojazdu, nazwaną LifeDrive. Moduł napędu (Drive) łączy zawieszenia pojazdu, akumulator, układ napędowy, funkcje bezpieczeństwa w konstrukcji wykonanej głównie z aluminium. Jego dopełnieniem jest moduł pasażerski (Life). Wykonano go z włókna węglowego wzmacnianego kompozytem (CFRP), dzięki czemu jest lekki i bardzo wytrzymały.
Projektując nadwozie i3 inżynierowie dążyli do jak najlepszego zagospodarowania dostępnej przestrzeni. Stąd też pudełkowaty kształt auta, który ożywiany jest poprzez duże powierzchnie przeszklone, a także różne barwy, które możemy odnaleźć na nadwoziu. Na osiach umieszczono 19-calowe alufelgi.
Przód auta ma bardzo prostą, można nawet rzec, że ascetyczną formę. Na pierwszy plan wybijają się podświetlane na niebiesko "nerki" (znak rozpoznawczy modeli 'i'). Z tyłu uwagę przyciągają światła, które wkomponowane zostały w szklaną pokrywę bagażnika. Głównym celem było zachowanie jak największej funkcjonalności, co widać m.in. po szerokim otworze bagażnika.
Samochód mierzy: 3,84 m na długość, 2,01 m na szerokość i 1,53 m na wysokość. Rozstaw osi wynosi 2,57 m. Do wnętrza dostajemy się poprzez czworo drzwi, z tym, że tylne otwierają się pod wiatr. Pozbyto się także słupka B, a elektryczny napęd pozwolił na stworzenie płaskiej podłogi, bez tunelu centralnego. Autem podróżować mogą cztery osoby, a bagażnik może się pochwalić 200 l pojemności.
Siedzenia mają formę dwóch ławek, dzięki czemu można łatwo poruszać się w pomiędzy nimi. Design deski rozdzielczej jest bardzo prosty i przyjazny dla kierowcy. Główną rolę w tym projekcie pełnią trzy wyświetlacze, na których widoczne są wszystkie najważniejsze informacje. Jednocześnie pozwalają one na sterowanie najważniejszymi funkcjami. Ten przed kierowcą jest 6,5-calowy, a ten umieszczony na szczycie konsoli ma 8,8-cala. Do wykończenia auta użyto m.in. sprasowanych naturalnych włókien roślinnych.
Nasz bohater jest pojazdem elektrycznym. Jego silnik generuje 170 KM mocy i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd na koła przekazywany jest poprzez jednobiegową skrzynię biegów. 60 km/h pojazd osiąga w czasie 3,9 sekundy, a 100 km/h 7,9 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 150 km/h.
Ciekawą funkcją, którą znajdziemy w tym pojeździe jest hamowanie za pomocą pedału gazu. Gdy zdejmiemy lub delikatnie zaczniemy odejmować nogę z gazu silnik zaczyna działać jak prądnica ładując baterie. BMW podaje, że zwykła, codzienna jazda pozwoli na przejechanie 130-160 km. Tryb ekologiczny pozwoli zwiększyć zasięg do 225 km. Standardowe ładowanie baterii ma zajmować 6 godzin, a szybkie (ładowanie w 80 proc.) tylko godzinę.
BMW i3 Concept zadebiutuje podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Jak już wspominaliśmy na wstępie, seryjną odmianę poznamy w 2013 r. Ciekawe tylko jak wyceni swoje dzieło producent i czy znajdą się na nie chętni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz