Aby promować nowego Transita, firma Ford
postanowiła wskrzesić legendarnego Supervana. Seryjny Transit piątej
generacji reklamowany był przez Supervana numer 3.
Nowy samochód dostawczy Forda zadebiutował w 1994 roku.
Wiadomo, że jednym z najlepszych sposobów promocji jest sport, ale Ford
nie wykorzystywał przecież Transita do regularnych wyścigów. Zapadła
zatem decyzja o zbudowaniu trzeciego w historii Transita Supervana.
Co ciekawe, karoseria koncepcyjnego auta nie odpowiadała dokładnie rozmiarom nowego dostawczaka. W rzeczywistości została zmniejszona o ponad 10%. Stało się tak dlatego, że Transit Supervan 3 został zbudowany na bazie Supervana 2, który był mniejszy.
Podwozie, tak jak wcześniej w Supervanie 2, w nowym
samochodzie pochodziło prawdopodobnie z wyścigowego Forda C100, jednak
nie ma co do tego 100-procentowej pewności. Brytyjski oddział Forda,
który budował cały pojazd, postanowił jako źródło napędu wykorzystać
silnik Cosworth z rodziny HB. Była to jednostka napędowa o mocy 650 KM montowana w bolidach Formuły 1.
Wiele źródeł podaje, że Supervan rozpędzał się do około 280 km/h. Niestety, nie ma dowodów
na to, że w ogóle była mierzona jego prędkość maksymalna.
Przypuszczalnie powielana jest błędnie informacja o prędkości Supervana 2
jako maksymalnych osiągach nowego wozu. Po części sugerowanie takiej
szybkości jest uzasadnione, ponieważ bazowy Supervan 2, na którym
opracowano nowszą wersję, z silnikiem 400-konnym rozwinął właśnie 280
km/h.
W pierwotnej, widocznej na zdjęciach formie Supervan 3 dotrwał do 2001 roku. Potem auto zostało przemalowane na czerwono dla uczczenia nowego kontraktu Forda podpisanego z brytyjską Pocztą Królewską.
W 2004 roku Supervan 3 przeszedł gruntowny remont, w
ramach którego przywrócono mu oryginalne biało-niebieskie malowanie
oraz wymieniono silnik. Niestety, nowa jednostka napędowa nie była już
tak potężna jak poprzednik. Zmieniony motor to widlasta szóstka
Ford-Cosworth zaprojektowana w 1991 roku. Jednostka napędowa miała
objętość skokową 2,9 l i obchodząc się bez jakiegokolwiek doładowania, generowała 264 KM mocy maksymalnej.
Napęd przekazywany był na tylne koła za pomocą
5-biegowej ręcznej skrzyni biegów. Gotowy do jazdy samochód ważył
niespełna 900 kg.
Szacowana prędkość maksymalna tego auta wynosiła 150 mil/h, czyli około 241 km/h.
Niestety, dotychczas Ford nie zdecydował się na zbudowanie kolejnego Supervana, choć produkuje już 7. generację Transita.
Dane techniczne
Silnik i napęd (od 2004 roku):
- Typ: V6
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2935 cm3
- Moc maksymalna: 264 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 89,95 KM/l
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna Hewland
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, węglowe, średnica 279 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, węglowe, średnica 279 mm
- Koła przednie: 10,0 x 13”
- Koła tylne: 12,0 x 13”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 890 kg
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 241 km/h
Wygląda nieźle! Na pewno przydałby się w wielu firmach. Auto dostawcze jest obecne niemal w każdej firmie. Dla wielu z nich to podstawa funkcjonowania. Są to głównie firmy przewozowe i spedycyjne. Dla takich firm prawidłowe działanie i niezawodność auta dostawczego to bardzo istotna kwestia. Dlatego należy o nie dbać i regularnie je serwisować.
OdpowiedzUsuń