Polacy często utożsamiają niemieckie samochody z bezawaryjnością, niestety cecha ta nie jest domeną samochód używanych, które często są niewłaściwie eksploatowane i serwisowane. Samochody BMW, pod tym względem są wymagające.
Kupując używany samochód tej marki narażamy się na ściągnięcie na siebie plagi nieszczęść jeżeli auto ma za sobą poważny wypadek. A niestety duża część bawarskich samochodów oferowanych na rynku wtórnym to wraki wyniszczone do granic możliwości przez lekkomyślnych użytkowników.
Tym razem zajmiemy się modelem E39, który jest powszechnie znany jako 5er. Auto zadebiutowało na rynku w 1995 roku i już 3 lata później w ofercie pojawił się 2,9-litrowy diesel o mocy 184 koni mechanicznych. W roku 2000 samochód przeszedł drobny facelifting wraz ze zmianami w ofercie silnikowej, a 3 lata później BMW zaprezentowało jego następcę o dość kontrowersyjnej ówcześnie stylistyce (E60). Pod maską E39 można było znaleźć następujące jednostki napędowe:
520i M52 R6 2,0 24V (150 KM)
520i M54 R6 2,2 24V (170 KM)
523i M52 R6 2,5 24V (170 KM)
525i M54 R6 2,5 24V (190 KM)
528i M52 R6 2,8 24V (193 KM)
530i M54 R6 3,0 24V (231 KM)
535i M62 V8 3,5 32V (235- 245KM)
540i M62 V8 4,4 32V (286 KM)
M5 S62 V8 4,9 32V (400 KM)
520d M47 R4 2,0 16V (136 KM)
525tds M51 R6 2,5 12V (143 KM)
525d M57 R6 2,5 24V (163 KM)
530d M57 R6 2,9 24V (184-193 KM)
Które silniki warto polecić? Dla tych, którzy zdecydują się na motor benzynowy warte uwagi będzie 2,2-litrowe, 2,5-litrowe o 2,8-litrowe R6. Dlaczego? Ponieważ są kompromisem pomiędzy rasowymi osiągami, a przyzwoitym zużyciem paliwa przy zachowaniu niskiej awaryjności. Oszczędni, którzy zechcą kupić E39 napędzaną mniej szlachetnym paliwem ON powinni zwrócić uwagę na 2,0-litrową R4-kę i 3,0-litrowe R6, która niewiele palą i legitymują się najwyższą trwałością spośród wszystkich jednostek wysokoprężnych oferowanych w tym aucie.
Odradzamy zakup aut z silnikami tds, które często borykają się z awariami pompy wtryskowej oraz turbosprężarki. Piętą achillesową tych modeli jest również układ chłodzenia. Tu najczęściej dochodzi do uszkodzenia chłodnicy oraz plastikowej obudowy termostatu. Co więcej, zaleca się regularne sprawdzanie stanu węży doprowadzających płyn chłodniczy, które mogą po prostu pęknąć.
Przy zakupie najmocniejszych wersji oznaczonych M62 warto nieco natrudzić się by sprawdzić mocowanie pompy oleju, w jednostkach tych występuje duże prawdopodobieństwo jej odkręcenia co może skutecznie uszkodzić jednostkę napędową.
Nietrwałe może okazać się sprzęgło wiskotyczne wentylatora, czujnik temperatury bądź opornica klimatyzacji. Warto przyjrzeć się uważniej egzemplarzom wyposażonym w system Webasto, które źle ustawione potrafi pobierać prąd w stanie spoczynku auta skutecznie rozładowując akumulator.
W niektórych, nawet bezwypadkowych egzemplarzach zaczyna pojawiać się korozja. Spawy tylnego pasa, okolice wlewu paliwa, maska, a także tylna klapa bagażnika zarówno w odmianach Saloon jak i Touring (w szczególności na dolnej krawędzi, przy gumach i zamku) – to właśnie tam najszybciej może pojawić się rdza.
Przednie zawieszenie to kolejny względnie słaby punkt tego auta. Specyficzne mocowanie kolumn prowadzących do zwrotnic potrafi przysporzyć nieco problemów. Najmniejsze błędy montażu skutkują często nierównym prześwitem nadkoli po lewej i prawej stronie i często szybszym zużyciem amortyzatorów. Dodatkowo, stukające łączniki stabilizatora oraz ich gumowe obejmy, wybite tuleje oraz uszkodzenia samych aluminiowych wahaczy to najczęstsze bolączki wielowahaczowego zawieszenia 5er użytkowanego na dziurawych drogach.
W niektórych egzemplarzach może dojść do defektu maglownicy (zębatkowa przekładnia kierownicza), oznaką takiej usterki są wyraźnie słyszalne stuki. Prawie wszystkie jednostki montowane w E39 są bardzo wrażliwe na słabej jakości olej silnikowy, co przyczynia się do problemów z hydraulicznymi popychaczami. Użytkownicy E39 narzekają często na wadliwą elektronikę i moduł komfortu.
Tu z kolei zawieść mogą takie elementy jak czujniki systemu ABS, spadające cięgno ASC, elektryczne podnośniki szyb czy znikające piksele na wyświetlaczu pokładowym. Stałą usterką jest gubienie stacji w radiu BMW Business po każdorazowym odłączeniu akumulatora. Mata rezystorowa fotela pasażera odpowiedzialna za aktywację poduszki powietrznej to najczęstsza przyczyna odpalania kontrolki SRS Airbag. Problemy sprawiać może także czujnik poziomowania reflektorów ksenonowych.
Najtańsze egzemplarze E39 kupimy już od około 10 000 zł, jednak warto nieco dołożyć i nabyć samochód nadający się do jazdy. Auta po modernizacji, wyleczono z części usterek wieku dziecięcego, dlatego po dołożeniu jeszcze „kilku” tysięcy złotych mogą okazać się trafniejszym wyborem. Odpowiednio zadbane i eksploatowane BMW E39 odwdzięczy się świetną prezencją, która nie nudzi się nawet po 15 latach, wysokim komfortem jazdy i niską awaryjnością od strony mechanicznej. Elektronika, to jednak słaby punkt wielu bogato wyposażonych samochodów.
Ciekawy Blog.
OdpowiedzUsuńZapraszam też do mnie.http://mojsamochod-poziom.blogspot.com/
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń