wtorek, 8 listopada 2011

Citroen C4 Aircross/Peugeot 4008 - Francuscy samuraje

Francuscy samuraje. Takim mianem można określić najnowsze modele Citroena i Peugeota. C4 Aircross i 4008 to kolejny owoc współpracy koncernu PSA z Mitsubishi. Auta debiutują w klasie kompaktowych SUV-ów, gdzie walka o klienta jest wyjątkowo zacięta. Czy mają szansę na sukces?

Pierwszy wspólny projekt PSA i Mitsubishi poznaliśmy parę lat temu. Wtedy to Citroen i Peugeot stworzyły na bazie Mitsubishi Outlandera swoje własne modele, a właściwie przeprojektowały przednią część japońskiego modelu i wysłały do walki o klienta. Całość nie przekonała zbyt wielu klientów, co widać było ewidentnie po wynikach sprzedaży.

 
Teraz eksperyment jest powtarzany, ale z mniejszych ASX-em. Trzeba przyznać, że Francuzi odrobili lekcje. Spoglądając na C4 Aircross'a, tylko z profilu poznamy, że mamy do czynienia z Mitsubishi. Zarówno masywny przód jak i tył to autorskie dzieło stylistów Citroena, dzięki czemu auto prezentuje się ciekawie, mile dla oka, a co najważniejsze nie wygląda obco w gamie francuskiego producenta.

Trzeba przyznać, że Aircross wygląda bardzo ładnie. Ciekawym smaczkiem stylistycznym jest zmniejszenie słupka C, dzięki czemu tylna szyba i boczne łączą się w jedną całość. Jak na razie nie opublikowano zdjęć wnętrza, więc nie wiadomo, czy w pojeździe pojawi się deska rozdzielcza z C4. Pewnie nie, a szkoda, bo wygląda naprawdę dobrze.
Jeśli chodzi o Peugeota, sprawa wygląda trochę gorzej. Tył auta podobny jest do C4, a przód kontynuuje najnowszą linię stylistyczną marki. Problem polega na tym, że przednia część wygląda na zbyt przesadzoną. Za dużo jest tych wcięć, przetłoczeń i wlotów. Podobnie jest z linią boczną. Citroen postarał się choć trochę uniezależnić od ASX-a. Peugeot wziął auto z dobrodziejstwem inwentarza i pozostawił bez zmian. W bezpośrednim porównaniu Citroen wypada lepiej.
 
Do napędu Citroena i Peugeota posłużą na razie trzy jednostki napędowe. Benzynowy motor z 1,6 litra pojemności uzyskuje 116 KM i 152 Nm momentu obrotowego. Na pewno częściej wybierane będą dwa diesle: 1.6 HDi (112 KM, 270 Nm) i 1.8 HDi (150 KM, 300 Nm). Poza Europą (nie spełnia norm Euro 5) oferowany będzie również 2-litrowy motor benzynowy o mocy 150 KM i 198 Nm momentu obrotowego. Najsłabsza odmiana posiadać będzie napęd na przód i 5-stopniową skrzynię manualną. Pozostałe mogą mieć również napęd 4x4, a w serii zyskują 6-biegową skrzynię manualną.

 
Citroen C4 Aircross i Peugeot 4008 oficjalnie zadebiutują podczas przyszłorocznego Salonu Samochodowego w Genewie. Oba auta w sprzedaży pojawią się kilka miesięcy później. Jak na razie Francuzi milczą na temat ich cen. Jeśli jednak zostaną skalkulowane na rozsądnym poziomie, można kompaktowym SUV-om wróżyć większy sukces niż klonom Outlandera.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz