Ford, oprócz prezentacji nowych modeli, pracuje intensywnie również nad rozwiązaniami, które mają ułatwiać życie kierowcom i nie tylko im. Stąd też firma pochwaliła się właśnie dwoma nowymi projektami. Pierwszy nazywa się Door Edge Protector i służy ochronie drzwi. Drugi, to koncept elektrycznego roweru.
Ile
razy zdarzyło wam się wrócić do postawionego na parkingu auta i
zauważyć zadrapania, wgniecenia, spowodowane nieodpowiedzialnym
otwarciem drzwi przez innego kierowcę? Pewnie wiele. Ford przeprowadził
badania tego zjawiska, z których wynika, że na uszkodzenia nadwozia
pojazdu najbardziej narażeni są kierowcy z Hiszpanii. Aż 83 proc. z nich
skarży się na zadrapania lakieru, powstałe w trakcie eksploatacji
samochodu. Najmniej takich zdarzeń jest w Wielkiej Brytanii, choć i
tutaj 53 proc. ankietowanych przyznało się do zadrapania lub wgniecenia
drzwi podczas wsiadania lub wysiadania z auta.
Ogółem, uszkodzenia drzwi zanotowano u 72 proc. właścicieli samochodów z
Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, a koszt naprawy
tego typu uszkodzeń może sięgnąć nawet 300 Euro. Aby zapobiec tego typu
zdarzeniom w przyszłości inżynierowie Forda opracowali prosty
mechanizm, który nazwali Door Edge Protector.
Jak to działa? Bardzo prosto. System aktywowany jest automatycznie zaraz po otwarciu drzwi pojazdu, z których wysuwa się klapka, wykonana ze specjalnej
Jak to działa? Bardzo prosto. System aktywowany jest automatycznie zaraz po otwarciu drzwi pojazdu, z których wysuwa się klapka, wykonana ze specjalnej
gumy o zwiększonej odporności na zużycie. Jej zadaniem jest
stworzenie ochronnej "bariery" pomiędzy krawędzią drzwi, a np. nadwoziem
pojazdu zaparkowanego obok lub ścianą na parkingu podziemnym. Podczas
zamykania drzwi klapka powraca do swojego początkowego położenia w
czasie 60 milisekund, natomiast specjalne sprzęgło zapobiega jej
uszkodzeniu w przypadku zablokowania mechanizmu. Zużyty element gumowy
można łatwo i szybko wymontować i wczepić w jego miejsce oryginalny
zamiennik. Patent zadebiutuje w styczniu 2012 r. w Fordzie Focusie.
Druga nowość, którą promuje koncern, to elektryczny rower E-Bike. Ford
jest kolejnym producentem, który próbuje swych sił w produkcji
jednośladów. Producent już teraz zaznacza, że rower nie wejdzie do
produkcji, jednak posłuży jako platforma doświadczalna dla przyszłych
rozwiązań z zakresu bezemisyjnej mobilności.
Design jednośladu współgra z najnowszymi trendami stylistycznymi marki. Sercem konstrukcji jest lekka, a jednocześnie wytrzymała rama wykonana z aluminium i włókna węglowego. Źródłem napędu jest system składający się z silnika umieszczonego w piaście przedniego koła, akumulatora litowo-jonowego ukrytego w ramie (zapewniającego zasięg do 85 km), zintegrowanego sterownika oraz opatentowanej technologii czujników magnetostrykcyjnych, zapożyczonej z Formuły 1.
Design jednośladu współgra z najnowszymi trendami stylistycznymi marki. Sercem konstrukcji jest lekka, a jednocześnie wytrzymała rama wykonana z aluminium i włókna węglowego. Źródłem napędu jest system składający się z silnika umieszczonego w piaście przedniego koła, akumulatora litowo-jonowego ukrytego w ramie (zapewniającego zasięg do 85 km), zintegrowanego sterownika oraz opatentowanej technologii czujników magnetostrykcyjnych, zapożyczonej z Formuły 1.
Materiały magnetostrykcyjne wykorzystywane są do przekształcania energii
magnetycznej w kinetyczną i odwrotnie. W F1 czujniki tego typu pomagają
osiągać wysokie prędkości obrotowe silnika w obliczu intensywnego
obciążenia termicznego. W opisywanym rowerze odczytują one natomiast
obroty w wewnętrznym łożysku i w ułamku sekundy przekazują zgromadzone
dane do jednostki sterującej, która aktywuje lub dezaktywuje silnik
elektryczny.
E-Bike wyposażono również w zamontowany przy kierownicy wyświetlacz, który pełni funkcję licznika przebiegu oraz pozwala rowerzyście na wybór jednego z trzech trybów jazdy - ekonomicznego, komfortowego i sportowego. Układ napędowy wykonano przy użyciu podzespołów znanej firmy rowerowej Shimano. Użyto m.in. 11-biegową wewnętrzną przerzutkę oraz wydajny system napędu pasowego, działający w miejscu tradycyjnego łańcucha.
E-Bike wyposażono również w zamontowany przy kierownicy wyświetlacz, który pełni funkcję licznika przebiegu oraz pozwala rowerzyście na wybór jednego z trzech trybów jazdy - ekonomicznego, komfortowego i sportowego. Układ napędowy wykonano przy użyciu podzespołów znanej firmy rowerowej Shimano. Użyto m.in. 11-biegową wewnętrzną przerzutkę oraz wydajny system napędu pasowego, działający w miejscu tradycyjnego łańcucha.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz