Nowinki motoryzacyjne, testy pojazdów, porady odnośnie kupna i sprzedażny samochodów oraz wszystko co związane z motoryzacja
środa, 23 maja 2012
Diesel dieslowi nierówny – układy zasilania silnika wysokoprężnego
Silnik wysokoprężny fot. mojasoul.pl
Prawie połowa samochodów jeżdżących po europejskich drogach
wyposażona jest w silniki wysokoprężne. Jedna z podstawowych różnic
między poszczególnymi silnikami Diesla to układ zasilania.
Coraz bardziej surowe normy emisji spalin
oraz wymagania dotyczące niskiego zużycia paliwa wiążą się z kolejnymi
warunkami, do których musi się dostosować układ wtryskowy i układ sterowania
pracą silnika Diesla. Aby spełnić te wymagania i uzyskać odpowiednią
mieszankę, układ wytryskowy musi pod wysokim ciśnieniem wtrysnąć dawkę
paliwa do komory spalania. Dozowanie dawki paliwa musi być jak
najdokładniejsze.
Dynamiczny rozwój silników Diesla zawdzięczamy opracowaniu przez firmę Bosch pompy wtryskowej
oraz poprawie dokładności pracy wtryskiwaczy. Dziesiątki lat pracy
nad nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi zaowocowały powstaniem kilku
rodzajów układów wtryskowych.
Układ wtryskowy z pompą rotacyjną
Tradycyjny układ zasilania silnika Diesla. Stosowany jest
w niskociśnieniowych układach wtryskowych. Pompa rotacyjna
(rozdzielaczowa) dzięki stosunkowo prostej budowie jest tania w naprawie
czy ewentualnym zakupie. Mimo licznych zalet układ ten stopniowo
wypierają nowsze systemy wtrysku paliwa. Wynika to głównie z wysokiej emisji dwutlenku węgla na jednostkę pracy.
System Common Rail
fot. infosamochody.pl
Mimo że wydaje się to całkiem nowe rozwiązanie, system ten został
opracowany już w 1986 roku. Problemy natury technologicznej spowodowały
znaczne przesunięcie w czasie wprowadzenia tego systemu do seryjnej
produkcji. Jednak około 10 lat później, gdy zaczęto powszechnie stosować
ten układ, szybko stał się bardzo popularny. Charakterystyczne dla Common Rail jest elektroniczne, bardzo precyzyjne sterowanie pracą wtryskiwaczy. Pozwala to na podzielenie pracy wtryskiwacza na kilka etapów, zależnych od aktualnego stanu pracy silnika.
Od tradycyjnych układów wtryskowych Common Rail różni się przede
wszystkim równiejszą pracą, lepszym spalaniem paliwa, lepszymi
parametrami użytkowymi oraz mniejszym hałasem i emisją spalin. Ciągłe
prace nad udoskonaleniem sytemu zaowocowały powstaniem już czwartej
generacji systemu CR. Charakterystyczne jest wysokie ciśnienie wtrysku
zawierające się w granicach 1300-2000 barów. Prosta budowa oraz
niewielka liczba elementów mechanicznych pozwalają na uzyskanie
stosunkowo niskiej wagi silnika.
Pompowtryskiwacze
Pompowtryskiwacz
Po raz pierwszy użyto ich w samochodzie ciężarowym Volvo w 1994 roku.
System składa się z elementu wtryskowego oraz pompy tłoczkowej. Są one
napędzane od wałka rozrządu, na którym muszą się znaleźć dodatkowe
krzywki. Ciśnienie wtrysku wynosi około 2000-2200 barów.
Główne zalety tego systemu zasilania to brak przewodów
wysokociśnieniowych oraz wysokie ciśnienie wtrysku. Wymaga on jednak
skomplikowanej konstrukcji głowicy, jego minusami są również twarda
praca silnika oraz problemy z uzyskaniem wysokich norm czystości spalin.
System UPS
Układ pompa-przewód-wtryskiwacz w pojazdach używany jest od 1995
roku. Zasada działania jest podobna jak w przypadku pompowtryskiaczy,
jednak ich miejsce zajmują sterowane elektronicznie pompy jednosekcyjne.
Na każdy cylinder przypada oddzielna pompa wtryskowa połączona z wtryskiwaczem za pomocą krótkiego przewodu.
Pompy napędzane są od wałka rozrządu. Parametry wtrysku sterowane są
elektronicznie zaworem elektromagnetycznym. Takie rozwiązanie jest
często stosowane w dużych silnikach.
Mimo że cena ropy prawie zrównała się z ceną benzyny, aut wyposażonych w silniki wysokoprężne wciąż przybywa.
Dalsze zwiększanie ciśnienia wtrysku, zmniejszanie otworów
rozpylających oraz poprawa trwałości wtryskiwaczy przełożą się na coraz
niższe spalanie i emisję szkodliwych substancji silników wysokoprężnych.
www.hydro-crane.pl ma w ofercie świetne wyciągarki. Nie wierzysz? Sprawdź już teraz.
OdpowiedzUsuńWszystkie informacje jak najbardziej przydatne. Cieszę się, że tutaj trafiłem
OdpowiedzUsuńCenne wskazówki i informacje. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńKolejny super artykuł
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis
OdpowiedzUsuń