Jeśli przyjrzeć się z zewnątrz temu autu, można
odnieść wrażenie, że gdzieś się je widziało. Jeśli macie takie odczucia,
to się nie mylicie. Więcej o małym zamieszaniu z tym 450-konnym wozem
przeczytacie dalej.
Kilka lat temu powołano na nowo do życia firmę Brabham Racing z bazą w Niemczech.
Rozwścieczyło to Sir Jacka Brabhama – słynnego kierowcę i konstruktora
Formuły 1, który uważał, że nowe przedsiębiorstwo ukradło należącą do
niego nazwę. Niemcy mówili, że prawa do nazwy odkupili od innej firmy
(współwłaściciela nazwy Brabham Racing – tej kojarzonej z F1) i że choć
nazwa nie jest przypadkowa, to nie mają nic wspólnego z Jackiem
Brabhamem i Formułą 1. Sprawa trafiła do sądu… i wszystko przycichło.
W międzyczasie tuner zaprezentował model M3 BT92, a później także nieco
słabszy 335i Coupé BT09 Turbo.
Minęły trzy lata i pojawił się wóz ze znaczkiem firmy Alpha-N, który wygląda identycznie jak Brabham M3 BT92. Okazuje się, że nie ma w tym przypadku.
Alpha-N, mająca m.in. doświadczenie w sporcie (budowała też prototypy
Veritasa RS III V10), odkupiła wszystko co się dało od niemieckiego
Brabham Racing i w tej chwili stara się dopasować pakiety tamtego tunera
do swoich potrzeb.
W ten sposób zaimplementowano zestaw stylistyczny
z wielkim garbem na masce, mocno poszerzonymi błotnikami, nakładkami
na progi, nowymi przednim i tylnym zderzakiem i inaczej uformowaną
pokrywą bagażnika. Różnica w stosunku do starego BT92 jest taka, że nowy
wóz ma skrzydło na klapie bagażnika. Wszystkie nowe części zrobione są z kompozytu węglowego.
Drugą różnicę stanowią koła. Tuner zainstalował co
prawda, tak jak Brabham Racing, 19-calowe felgi, ale nie są to te piękne
czarne obręcze wykonane częściowo z włókna węglowego, które zakładał
Brabham.
Z wnętrza usunięto m.in. tylną kanapę i część tapicerki.
Przednie seryjne fotele zostały wymienione na kubełki z kompozytową
skorupą. Dla zwiększenia bezpieczeństwa wspawano także klatkę z rur.
Tak jak w starszym wozie, Alpha-N poprowadziła nowy sportowy układ wydechowy
w ten sposób, że jego końcówki znajdują się na środku zderzaka. Nowy
„wydech” to nie wszystko. Jest także odświeżone oprogramowanie silnika
i większa turbosprężarka, a także poprawiona międzystopniowa chłodnica
powietrza doładowującego.
Cały ten osprzęt jest zainstalowany do 3-litrowej jednostki napędowej o oznaczeniu N55B30.
Motor ten to rzędowa szóstka, która w seryjnej konfiguracji osiąga moc
306 KM przy 5800 obr./min i moment obrotowy 400 Nm w bardzo szerokim
zakresie, bo od 1200 do 5000 obr./min. Po kuracji wzmacniającej serce BMW legitymuje się aż 450 KM mocy maksymalnej i 580 Nm momentu obrotowego.
Alpha-N nie ograniczyła się do tuningu jednostki
silnikowej. Mechanicy założyli także wzmocnione hamulce oraz zamontowali
w pełni regulowane zawieszenie firmy KW.
Gotowy do jazdy samochód jest lżejszy od seryjnego BMW 335i Coupé o aż 250 kg,
co oznacza, że według normy UE waży 1350 kg. Niska masa własna i mocny
silnik sprawiły, że czas sprintu do 100 km/h skrócił się o 1,5 sekundy
w stosunku do fabrycznego auta i wynosi 4,00 s. Prędkość maksymalna sięga 307 km/h.
To nie jedyny wóz o oznaczeniu BT92 ze stajni Alpha-N. Tuner
z Bad Neuenahr oferuje też BMW M3 BT92, które legitymuje się mocą
od 420 do 500 KM (czyli mniej więcej tyle, ile oryginalny M3 BT92
przygotowany przez Brabhama) oraz wersję BT92 V10, która ma
przeszczepiony motor z BMW M5 (E60). Jednostka napędowa może mieć nawet
900 KM mocy maksymalnej (myślę, że tutaj w grę wchodzi współpraca
z G-Power).
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R6, N55B30
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2979 cm3
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 450 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 151,06 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 580 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1350 kg (- 250 kg)
- Stosunek masy do mocy: 3,00 kg/KM (seryjny – 5,23 kg/KM)
- Rozstaw osi: 2760 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,00 s
- Prędkość maksymalna: 307 km/h
Prezentuje się zjawiskowo
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuń